Hva vil gjøre Skole-Norge bedre?

Oppdatert: 10. feb. 2021



Hva gjør Thomas Nordahl og Simon Malkenes i samme podcast-episode? Jo, kommer med forslag til hvordan vi kan skape et bedre SkoleNorge for elevene, så klart!


- Fremoverlente, dynamiske, moderne og nytenkende.


Guri Melby sparer ikke på superlativene når hun beskriver norske lærere i samme episode. Hun forteller også kort om noen gode opplevelser hun har hatt i klasserommet.


I første episode har jeg samlet et tverrsnitt av skole-Norge for å finne ut hvilke grep som kunne gjort skolen bedre for elevene, uten at det nødvendigvis krever innblanding fra politikere.


Du møter utdanningsminister Guri Melby, Eifred Markussen (tidligere Nifu-forsker med nesten 30 års forskningserfaring på skole), Thomas Nordahl (Hinn), Mette Bunting (HiSN), Øystein Gilje (Fiks), Simon Malkenes (UDF), Alexander Meyer (forfatter av "Det store skolespranget" og adjunkt), Simon Jara (rektor), Heidi Marie Heldaas (lektor), Eskil Uggen (lærerstudent) og Amine Hammervold-Børven (skoleelev på 6. trinn).


Selv tror jeg et fokus på å bygge opp en mestringskultur både blant lærere og elever er det smarteste vi kan gjøre. Å skape det som på forskningsspråket heter "Kollektiv tiltro til egen mestring". Det er tema for episode 2 og 3 som også er ute.

241 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle