Sokratisk Ed for lærere

Jeg forplikter meg til barna,
å utfordre og støtte hvert enkelt barn i henhold til deres potensial og utviklingsnivå,
å ikke forsømme noen barn eller avskrive dem, uansett årsak,
å se feil som en mulighet, ikke som en svakhet,
å gi passende utfordringer i undervisningsprosessen for å unngå for enkle, eller vanskelige oppgaver
å finne, oppmuntre og vekke motivasjon,
å gå inn i dialog igjen og igjen, gi og motta tilbakemeldinger, stille spørsmål og lytte,
å tildele en tjenende funksjon til fagene i undervisningsprosessen,
å adressere og stimulere alle sider av personligheten,
å gi tillit til verden og til seg selv, og gjøre det synlig daglig,
å forstå og forme klassen og skolen som et inkluderende sted,
å skape en verdsettende, fryktfri og pedagogisk effektiv atmosfære og relasjon, og
å stå opp for fysisk, mental og åndelig integritet hos de barna som er betrodd meg.
Jeg forplikter meg til foreldrene,
å kommunisere på øyehøyde og bygge opp et pedagogisk partnerskap,
å forstå barnas oppvekst som en felles oppgave,
ikke bare å være villig til å snakke med dem jevnlig, men også aktivt søke kontakt med dem, og
å ta deres vurderinger av barnas utdanningssuksess og fremgang på alvor og kombinere dem med mine egne synspunkter.
Jeg forplikter meg til mine kolleger,
å dele mine erfaringer innen utdanning og undervisning og bruke dem som grunnlag for kollegial profesjonalisering,
å dele og reflektere sammen om feil som gjøres hver dag,
å reflektere over vellykkede øyeblikk på skolen og gi gjensidig anerkjennelse, og
å tillate at alle har sin individuelle perspektiv på skole og undervisning samtidig som vi jobber mot en felles visjon.
Jeg forplikter meg til den pedagogiske offentligheten,
å akseptere oppdraget i utdanning og implementere det til enhver tid,
ikke bare å formidle kunnskap og ferdigheter, men å fokusere på og fremme alle sider av personligheten,
å underordne alle fag til barnets velvære og dermed til utdanningsoppdraget,
å være lojal, men ikke blind, for offisielle retningslinjer,
å gjennomføre alt som tjener barnas beste og avvise alt som er i strid med barnets beste interesser,
å kritisk stille spørsmål, og om nødvendig offentlig fordømme og avvise, enhver interesse og krav til skole og undervisning som ikke primært er til barnets beste, og
å gi en stemme til barn og deres rett til utdanning i offentlig diskurs.
Jeg forplikter meg til samfunnet,
å se respekt for menneskelig verdighet som grunnlaget og målet for skole og utdanning,
å undervise i prinsippene i vårt demokrati og forsvare dem i skolen og undervisningen,
å se skolen som et sted for reproduksjon og innovasjon av sosiale verdier,
å bruke min pedagogiske frihet til å plassere aktuelle spørsmål i sentrum av daglig skoleliv, og
å være ikke bare reaktiv, men også proaktiv i forhold til videreutviklingen av samfunnet vårt.
Jeg forplikter meg til meg selv,
å rettferdiggjøre mine handlinger til enhver tid, diskutere dem kritisk og konstruktivt og reflektere over dem samvittighetsfullt,
jevnlig utvikle mine profesjonelle, pedagogiske og didaktiske kompetanser,
jevnlig reflektere over mine profesjonelle holdninger, og
alltid oppfylle min rolle som en rollemodell så godt som jeg kan etter beste evne.
Jeg bekrefter det som er sagt ved min vilje til å bli målt til enhver tid mot de standarder som springer ut av denne forpliktelsen.
~ Klaus Zierer - 2022
Kilde:
Zierer (2023), The Socratic Oath for Teachers