top of page
Øyvind Børven

Vanlig undervisning er bra, men det finnes kanskje noe bedre?

Hvorfor vil Oxford samarbeide med Rothaugen ungdomsskole i Bergen?


Rothaugen har en spennende kultur på gang, preget av at elevene lærer gjennom VR, spill, podcasting og digitale møter. De er praktikere som tester ut teknologi og metoder, for å skape motiverende og lærerike dager med elevene sine. Om det virker positivt på læring kan vi ikke finne i forskning, fordi forskningen har ikke kommet så langt enda. Hvor åpenbart det enn høres ut, så kommer forskningen fra praksis: Noen har gått foran og funnet ut hva vi bør gjøre for å skape best mulig læring.

Terje Pedersen jobber som lærer på Rothaugen skole, og er med i episode 5. Der forteller han om hvordan han får med tidsvitner fra for eksempel den kalde krigen inn i klasserommet via for eksempel Facetime. Eller hvordan elevene fortsatt var avmålte, til tross for at han hadde fikset et intervju med Arne Treholt.


Jeg har hentet inspirasjon fra deres metodikk, og arrangerte sammen med andre lærere her på skolen, en uke med elever på VG2-nivå der de skulle prøve å finne ut hvilket yrke de ville velge etter VGS, og hva som trengtes for å komme inn på utdanningen de ønsket å komme inn på.


Elevene var med å utforme opplegget, og ønsket at jeg skaffet ulike, relevante yrkesutøvere som kunne komme på besøk. Ved hjelp av venner og nettverk fikk jeg tak i de fleste. Elevene forberedte selv spørsmål, og dermed kunne yrkesutøverne komme så og si uforberedt over Teams, Zoom eller Facetime. Temmelig lavterskel, altså.


På tre dager hadde vi 14 besøk, blant annet en lege, en tatovør, sivilingeniør, gründer, barnevernspedagog, grafisk designer og en student som kunne fortelle om hvordan studentlivet arter seg.

Jeg opplevde elevene som svært inspirerte, fokuserte, og alle leverte enten en Vlogg eller en Blogg-tekst om hva de ville bli. Gjennomgående virket det som de opplevde læringssituasjonen som svært relevant. Det ble mer en konferanse, enn "vanlig skole". Dette ble gjennomført uten noe budsjett.


Det var en liten digresjon. Jeg vil anbefale episoden med Terje Pedersen fra Rothaugen ungdomsskole. Jeg ble i hvert fall inspirert av samtalen jeg hadde med han.




278 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page