Jeg er ikke altid så kreativ når jeg skal planlegge undervisning. Derfor lagde jeg en verktøysplanlegger til undervisningen tidligere i år. Mange likte betaversjonen jeg la den ut i gruppen "Undervisningsopplegg" på Facebook. Nå er den ferdigstilt.
I ett forsøk på og gjøre den enda mer brukervennlig, har jeg laget en digitalt variant lengre ned. Men først litt info om selve planleggeren.
Et kreativt rammeverk
Planleggeren er basert på teori om undervisningskvalitet som Kirsti Klette går gjennom i en tidligere episode. Planleggeren er tenkt å vise fasene man kan følge i en en økt for å få til god undervisning. Jeg ser på det som et rammeverk til "den gode timen" man kan ta utgangspunkt i, for å slippe kreativiteten løs, og forsøke å tilpasse opplegg til elevgruppa så godt som mulig.
Under ser du et skjermbilde, du kan også laste den ned i god kvalitet lengre ned.
Last plakaten ned i utskriftsformat her:
Digital versjon
Da jeg først la ut betaversjonen, kom det forslag om å lage en digital versjon. Da jeg gikk på lærerutdanninga i 2005 spøkte vi om at vi burde se videoer av klassesituasjoner, om hvor lett pensum da ville kunne forstås. Nå er dette mulig.
Jeg har tatt utgangspunkt i verktøysplanleggeren over, og laget en tabell under med linker i til de ulike verktøyene. Noen verktøy har jeg ikke funnet linker til, samtidig som jeg har funnet noen flere jeg har linket til.
Dette må dog sees som en prototype. Videoene er fra Youtube. Det beste hadde naturligvis vært og lagd videoene fra bunnen av, og påsett at kvaliteten var av tilstrekkelig kvalitet i alle ledd. Det har jeg ikke hatt kapasitet til, men dersom noen tenner på idéen, står de fritt til å utføre den. Jeg tror også at man kan få utrolig mye ut av denne prototypen, så lenge man har det i mente at det er nettopp en prototype.
Foraktivering av kunnskap Hva kan du om dette? | Formidling av lærestoff Dette skal du lære... | Utprøving / Konsolidering Nå kan du prøve... | Oppsummering av time Hva har du egentlig lært? | Metarefleksjon Hvordan lærte du? |
Tilbakemeldinger Debatt med lapper på vegg Paneldebatt Dialogspill Rollespill - uenighetsfellesskap Begrepskrukke Begrepsstaffett Alias | Skrive på post-it lapp og lime på døra når man går Digital ordsky |
Hør også dagens episode hvor en rekke lærere deler hva slags metoder de bruker, og Øyvind finner frem rap-skillsa.
Her var det svært mye interessant og nyttig som jeg deler videre med mine kolleger ved Stangnes Rå vgs.
Takk - mange takk for en ryddig, oversiktlig, og garantert nyttig sak.