top of page

Videre til noe nytt og bedre


5. februar slapp jeg min første podcastepisode. I forrige uke var podcasten en av de mest hørte Skolepodcastene i Norge, i følge Podtoppen.no. Det er dog ikke lyttertallene som har drevet meg. Grunnen til at jeg lager podcasten er fordi jeg opplever det som meningsfullt, og har et oppriktig ønske om å gjøre Skole-Norge bedre.


Da koronatidens uforutsigbarhet slet på meg, ble det å lage podcast et fristed hvor jeg kunne utforske tanker og ideer. Fra jeg gikk i studio for første gang med Per Solli og Simon Jara i slutten av november i fjor, til vi teller 23. juni i år, har det blitt 30 episoder.


Mye rart har skjedd. Jeg har rotet meg opp i mange diskusjoner om forskning, og det å ha en forskningsinformert praksis i ulike Facebook-grupper. Guri Melby har begynt å følge meg på Twitter, og folk har skrevet til meg personlig og sagt at de setter pris på podcasten. Selv om det booster egoet mitt ganske bra, håper jeg først og fremst at episodene er med på å inspirere til å gjøre Skole-Norge bedre. Det er hele tiden målet.

Hva har gjort sterkest inntrykk?

Etter en samtale med Simon Jara på podcasten forsto jeg at jeg var ubevisst inkompetent når det kom til vurdering. Det var en ganske brutal erkjennelse. Etter samtaler med han, Egil Hartberg, Eva Kosberg og John Dietrichson (seniorrådgiver hos Statsforvalteren), fikk jeg et helt annet syn på hvordan vi bør vurdere elevenes læring. Per Lauvås sine fem punkter i episoden "Vurdering i tråd med forskning og forskrift" traff klokkerent hos meg.


I episoden om selvregulering med Per Normann Andersen forklarer han meg at elever som sliter med selvreguleringen ikke kan "fikse det", heller ikke lærerne. Noe man derimot kan gjøre, er å møte elevene der de er. Dette var også en svært viktig erkjennelse for min del.


Hattie-Hattie-Hattie-Ho

En kanin jeg stadig har dratt ut av hatten, er påstanden om at kvantitativ forskning hører hjemme i pedagogikken, og er noe alle lærere bør kjenne godt til. (En enkel innfallsvinkel er 2018-lista til Hattie.) Det er fordi jeg mener at det å kjenne til forskning vil redusere kompleksiteten i klasserommet på en fornuftig måte. Å diskutere med Thomas Nordahl om hva som bør ligge til grunn for en metodeansvarlighet, var svært lærerikt for meg. Terje Ogden bør også nevnes i den sammenhengen, idet han argumenterer for at lærere bør velge metoder som virker bra, ikke bare fra det "åpne, slette landskapet".

Mange lot seg provosere over dette, særlig i Facebook-gruppa "Status lærer", hvor en lærer spurte om Nordahl hadde klippekort i podcasten. Med fare for å høres arrogant ut, kom det stort sett avstandskritikk, også på pedagogisk analyse-modellen som jeg mener kan gi helt fantastiske resultater. De jeg gjerne skulle fått kritikk av, lærere som har testa ut kvantitativ forskning i sin egen praksis i utstrakt grad, glimret med sitt fravær. Samtidig må det sies at episoden om en slik praksis i praksis, med Gro Elisabeth Strøm og Skage Hansen, falt i smak hos lytterne, jeg fikk svært gode tilbakemeldinger på den.


23/5-regelen

Det at mange elever ikke vet om 23/5-regelen slo meg, i episoden "En hilsen fra de systemet sviktet". Det vil si at mange elever kan fullføre vgs og mangle en del fag, men så lenge de har de seks grunnleggende fagene, vil de få studiekompetanse når de er 23 år og har fem års arbeidserfaring. Dette er de seks fagene:

  1. Norsk

  2. Naturfag

  3. Matte 1p

  4. Matte 2p

  5. Samfunnsfag

  6. Historie

Tidvis i serien har jeg prøvd å delta i samfunnsdebatten, blant annet med fullføringsreformen. Etter å ha prøvd og feilet litt, opplever jeg at det ikke skal være min rolle. Min rolle skal være å skape inspirerende oppturer som potensielt får deg til å forbedre praksisen din. Formatet er podcaster på en halvtime.

Vi skal ikke tilbake til det gamle, men videre til noe nytt

Tiden har vært slitsom, inspirerende og spesiell. Privilegert som jeg er, slipper jeg i dag en samsendings-episode sammen med Lektor Lomsdalen og Jørgen Moltubak. To legender og en rookie oppsummerer det spesielle skoleåret som jeg tror vil gjøre Skole-Norge bedre for alltid. For vi skal ikke tilbake til det gamle, vi skal videre til noe nytt.


Takk for følget så langt, høres til høsten! God sommer :-D


Mvh

Øyvind / www.ebsn.no





151 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page